You are here

Dagens udfordring: Tegn, byg og test

  • Jeppe Hust i den orange trøje sætter sammen med andre ansatte i Naturvidenskabernes Hus retning på dagen.

    Jeppe Hust i den orange trøje sætter sammen med andre ansatte i Naturvidenskabernes Hus retning på dagen.

  • Eleverne fra Ulstrup Skole går i gang med at snakke om og tegne det, de vil lave.

    Eleverne fra Ulstrup Skole går i gang med at snakke om og tegne det, de vil lave.

  • Jens Christensen godkender Maja og Antons tegning, så de kan komme i gang med at bygge.

    Jens Christensen godkender Maja og Antons tegning, så de kan komme i gang med at bygge.

  • Poul Sørensen snakker med nogle af eleverne om, hvor langt de er kommet med deres opgave.

    Poul Sørensen snakker med nogle af eleverne om, hvor langt de er kommet med deres opgave.

  • En vindbil er ved at blive justeret til, så den forhåbentlig kan køre længere end ved det første forsøg.

    En vindbil er ved at blive justeret til, så den forhåbentlig kan køre længere end ved det første forsøg.

  • De svævende opfindelser bliver afprøvet - Katrine Larson yderst til højre har lige lavet en afprøvning sammen med Camilla Schaumann Andreassen.

    De svævende opfindelser bliver afprøvet - Katrine Larson yderst til højre har lige lavet en afprøvning sammen med Camilla Schaumann Andreassen.

Kommunens 4. klasser besøger på skift Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro. Det er kreative dage med fokus på samarbejde.

- I får fire byggeopgaver – en kastemaskine, en vindbil, en bil, der kan køre med terninger og en kreativ opfindelse, som kan svæve. Og de opgaver skal I arbejde sammen om at løse i jeres grupper. I får point for, hvordan jeres opfindelser klarer sig. Men det vigtigste er, at I skal have en god dag, lyder det blandt andet fra Jeppe Hust, da han byder 4. klasserne fra Ulstrup Skole og Skovvangskolen i Hammel velkommen til deres skoledag i Naturvidenskabernes Hus, hvor han er projektleder.

God til at bygge med LEGO

Jeppe Hust lader længe en særlig slide stå på skærmen i sin præsentation. På den står der: Tegn, byg, test. Det er afgørende, at eleverne følger den fremgangsmåde, så de har en ide om, hvordan de vil løse opgaven. Det skal vise sig at være svært, for det kribler i fingrene for at komme rundt til værkstedsbordene, hvor de kan klippe, klistre, skære, save, hamre, lime, bore, skrue og bygge.
Maja og Anton fra Ulstrup Skole er gået sammen om at skabe en bil, der skal køre på en rampe og beholde så mange terninger som muligt i den indsatte holder. De får deres tegning godkendt og kaster sig over LEGO-klodserne for at bygge bilen.
- Jeg er god til at bygge med LEGO, for det gør jeg meget sammen med min far, lyder det fra Anton, der hedder Juul Sørensen til efternavn.
Andre grupper bliver sendt tilbage til tegnefasen, for deres ide er ikke godt nok beskrevet. Poul Sørensen er selv med til at sende nogle af dem tilbage. Han er lærer på fjerde årgang på Ulstrup Skole.
- De er trætte af skitsefasen, for de vil så gerne i gang med at skabe noget. Besøget her er en god optakt til naturfagsmaraton i femte klasse. De lærer den naturfaglige metode at kende. Det vil sige det med at sætte sig ned og lave en skitse, bygge noget, lave om, afprøve, rette til og afprøve igen. Og de finder ud af, at idegrundlaget er vigtigt at have på plads. Og vi lærere skal så hjælpe lige tilpas, så de ikke giver op, men heller ikke føler, at vi overtager deres opgave, siger Poul Sørensen.

Kreative med rammer

Maja og Anton har afprøvet deres bil, og Anton kan hurtigt gengive det resultat:
- Den kunne ikke køre.

Så nu er de tilbage ved byggebordet og ved at ændre på hjulene. Imens afprøver Katrine Larson og Camilla Schaumann Andreassen fra Skovvangskolen deres svævende opfindelse. Tre meter når den ud på, og de smiler bredt, for det er næst længst indtil videre.
- Vi vil prøve at gøre den lidt lettere. Det er sjovt at lave noget sammen, og vi bestemmer begge to, hvad vi skal gøre. Vi lærer også noget af at arbejde sammen, og så er det sjovt at få en ide og prøve at bygge den, siger Katrine og Camilla.
På øverste etage hjælper nogle store blæsere med at få vindbilerne til at køre. Klaus Christiansen, lærer på fjerde årgang på Skovvangskolen, er med til at holde styr på målingerne og snakker med eleverne om, hvad de eventuelt kan ændre ved deres køretøjer, hvis bilen ikke kommer så langt.
- Inden for faste opgaver er eleverne kreative, mens det ikke ville gå at sige, at nu skal I sætte jer ned og være kreative uden rammer og opgave. Jeg oplever også, at de synes, at skitseperioden er dødkedelig, for de vil i gang med at bygge. Og det gælder både drenge og piger. De er gode til at hjælpe hinanden og bliver også inspireret af at se, hvad andre laver. Det er netop også det fede ved at være her og ikke på skolen, for her er det hele samlet og tilgængeligt, så det bliver muligt at løse opgaverne, lyder det fra Klaus Christiansen.

Problemløsning med hænderne

Imens har Anton og Maja testet deres bil igen, og nu kan den køre, men den taber lidt for mange terninger. Anton har også haft travlt med at hjælpe en anden gruppe.
- De spurgte, om ikke jeg godt kunne hamre et søm i for dem, og det kunne jeg godt, siger Anton, der er ret vild med besøget:
- Det er sjovere end at være i skolen, for her skal vi ikke sidde så meget ned. Jeg kan godt lide at finde på, og jeg synes også, at jeg er god til noget af det.
Som projektleder i Naturvidenskabernes Hus ser Jeppe Hust mange elever arbejde med vidt forskellige opgaver. Han kalder det ”problemløsning med hænderne”.
- Eleverne skal finde deres kreativitet og tekniske færdigheder, og så skal de samarbejde om at finde løsninger. I det arbejde skal de være udholdende og have gå på mod. Det svære er ofte ikke at tage den første, den bedste ide, men udvikle på ens ideer. Og i det arbejde kan jeg se, at de inspirerer hinanden. Lærerne får også noget ud af besøget, da de kan snakke med eleverne om den naturfaglige metode og samarbejdet, og det kan understøtte arbejdet i den almindelige skolehverdag, siger Jeppe Hust.

Læs mere om Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro

Dato: 02. februar 2016

Senest opdateret:

23. november 2016