Bookmark and Share
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 
 
 

Socialt snyd

Favrskov Kommune vil ikke acceptere misbrug af samfundets fælles velfærdssystem. Derfor vil vi arbejde målrettet med at bekæmpe socialt snyd.

Vi har besluttet at sætte fokus på det helhedsorienterede arbejde for at styrke indsatsen mod socialt snyd og dermed forhindre, at nogle borgere uretmæssigt tilegner sig udbetalinger af ydelser fra det offentlige, som de ikke er berettigede til.

Favrskov Kommune hverken kan eller vil acceptere, at nogle personer misbruger de offentlige midler og modtager offentlige ydelser, som de ikke er berettigede til. Alle skal bidrage til økonomien i den "fælles husholdning" efter de gældende regler. Alt andet er helt urimeligt og virker krænkende for borgernes retsbevidsthed.

Det er ikke "det offentlige", der bliver snydt eller bedraget, men naboen, børnene, de ældre, de svage og de syge. Kort sagt nogle af de grupper, der reelt har behov for hjælp. For netop borgere, der har behov for det, skal modtage de ydelser, som de har ret til ifølge lovgivningen.

Favrskov Kommunes målsætning med håndhævelse af loven er:

  • At finde og stoppe sager, hvor der sker socialt snyd
  • At forebygge socialt snyd nu og i fremtiden

En af metoderne til at stoppe misbrug er "helhedsorienteret sagsbehandling". Det vil sige, at en kontrolgruppe arbejder på tværs af kommunens forvaltninger og afdelinger. Det betyder også, at oplysninger afgivet ét sted i kommunen automatisk bliver videregivet til andre forvaltninger og afdelinger i det omfang, det er relevant for at forhindre udbetaling af uretmæssige ydelser. Foruden det tværgående samarbejde i kommunen er samarbejdet udvidet til andre offentlige myndigheder som eksempelvis Politi, Udbetaling Danmark og SKAT.  Kommunen videregiver blandt andet anmeldelser om sort arbejde og snyd med moms til SKAT.

Har du mistanke om eller ønsker du at foretage en anmeldelse om socialt snyd m.v., kan henvendelse til kommunen foregå på mail, telefonisk og personligt. Eller ved at benytte nedenstående elektroniske formular. Du har mulighed for at henvende dig anonymt. Alle henvendelser - også anonyme - behandles fortroligt, tages alvorligt og behandles grundigt. Du finder desuden uddybende information om kommunikationsmuligheder ved at læse mere under emnet "Anmeld socialt snyd" i menuen til venstre.

Benyt den elektroniske anmeldelse "Anmeld socialt snyd" ved at klikke på linket.

Favrskov Kommune gør opmærksom på, at den elektroniske anmeldelse sendes til kommunen som krypteret og sikker post.

Hvis du fremsender et brev til Favrskov Kommune og du ønsker at være anonym, skal du undlade at påføre navn og afsender på både brev og kuvert.

Ofte skyldes misbrug af offentlige ydelser, at personen ikke er klar over, eller opmærksom på, hvilke oplysninger personen har pligt til at give kommunen. Det betyder, at kommunen ikke har pligt til at holde øje med, hvornår der sker ændringer i de forhold, der ligger til grund for udbetaling af en eventuel ydelse. Borgeren har oplysningspligten.

Social- og Integrationsministeriet har udarbejdet pjecen "Enlig eller samlevende?", der er tænkt som en hjælp til, hvornår du har oplysningspligt og hvordan begrebet enlig forsørger skal fortolkes. Dermed, hvornår du skal være omhyggelig med at give nye oplysninger til kommunen. I pjecen kan du finde information om, hvad der er din ret og din pligt.

Du finder også en vejledende oversigt for, i hvilke situationer du har pligt til at give enten kommunen eller Udbetaling Danmark besked om ændringer i dine forhold ved at benytte menuen i venstre side under emnet "Hvornår har du oplysningspligt".

I menuen til venstre kan du også læse mere om, hvordan du bør forholde dig, hvis du har virksomhed og hvad du i den forbindelse skal være opmærksom på med hensyn til oplysningspligt.

Ønsker du at vide mere om emnet, kan du finde både pjecen og information om helhedsorienteret sagsbehandling og målsætninger i linket til højre på siden. Pjecen finder du desuden under kommunens publikationer. 

Til højre på siden finder du også Social- og Integrationsministeriets to vejledninger: "Enlig forsørger - ved modtagelse af børneydelser" og "Enlig forsørger - pensionist".

 

 
Sidst opdateret: 11-05-2014
Næste opdatering: 31-12-2014 00:00:00
Email til redaktør: Anette Kjærgaard Larsen
Side ID: 7398
 
Kontakt Borgerservice

Telefon 89 64 10 10

Telefontid
Mandag og tirsdag: kl. 9.00-15.00
Onsdag: Lukket
Torsdag: kl. 9.00-17.00
Fredag: kl. 9.00-12.00

E-mail: borgerservice@favrskov.dk eller sikkerpost@favrskov.dk

Besøgsadresse
Borgerservice
Skovvej 20
Hinnerup

Besøgstid
Mandag og tirsdag: kl. 9.30-15.00
Onsdag: Lukket
Torsdag: kl. 12.00-18.00
Fredag: kl. 9.30-12.00

Postadresse
Borgerservice
Favrskov Kommune
Skovvej 20
8382 Hinnerup